Veien til suksess – lansering av nettbutikk

Veien mot en ferdigstilt og funksjonerende nettbutikk har bydd på en rekke utfordringer; prosessen har vært tidkrevende, frustrerende og til tider problematisk. Når det er sagt er det lite som har gitt meg en sådan følelse av mestringsevne og selvtillit.

Prosessen har bestått av planlegging, oppretting og implementering. Disse tre ordene har stått svært sentralt gjennom hele perioden fra start til slutt, og kan defineres som nøkkelord for hele den foregående prosessen.

Planleggingsfasen

I planleggingsfasen ble det meste av fokuset lagt på å utvikle forretningsidè, samt planleggingen rundt produkt, markedsføring og logistikk. Da alle på teamet er opptatt av og har en genuin interesse for trening, bestemte vi oss for å selge treningsprogram. Etter tips fra gjesteforeleser Andreas Kristiansen valgte vi å snevre inn målgruppen vår, og det endelige produktet vårt ble treningsprogram skreddersydd for gravide. Vi vurderte fordeler og ulemper med produktet, opprettet SWOT-analyse og bestemte oss for å satse.

Videre implementerte vi styringsverktøyet OKR, hvor vårt Objective ble å opprette en brukervennlig og responsiv nettside. Vi operasjonaliserte dette målet og kom frem til Key Results, og dermed var retningslinjene satt og vi kunne starte prosessen med opprettelse av nettbutikken.

Opprettelsesfasen

Vi valgte å drifte nettbutikken vår gjennom plattformen Shopify. Å utforme design på nettbutikken gikk smertefritt, og var den delen av prosessen jeg likte best. Videre implementerte vi Google Analytics og Tag Manager, som etter en stund med styring og knoting ble installert og knyttet opp mot nettbutikken. Den mest krevende delen i denne fasen var for min del å utarbeide nyhetsbrev samt knytte mailchimp opp mot shopify. Kontoen vår på mailchimp ble sperret for en periode da vi mottok feilmeldingen om at vårt innhold strittet i mot selskapets policys. Etter flere dager med monolog fra vår side og null respons, kjente jeg engstelsen og frustrasjonen vokste. Det tok imidlertid et par dager og purringer før vi fikk svar. Sperringen av kontoen vår skyldtes en feil i mailchimp’s algoritmer, og etter et par timer var kontoen aktiv og i gang igjen.

Gjennomføringsfasen

Etter flere uker bestående av planlegging og opprettelse av nettbutikk, var vi endelig klare for lansering. Lanseringen vår ble annonsert gjennom Instagram, som er vår primære plattform for sosiale medier. Facebook-siden vår publiserte også lanseringen, da disse kontoene er knyttet opp mot hverandre.

Læring

Læringskurven har vært bratt i og med at jeg aldri før har opprettet nettbutikk eller i det hele tatt hørt og verken Shopify, OKR, Google Analytics eller jobbet med annonser. Oppgaven har bestått av både teoretiske og praktiske elementer, hvor den praktiske delen er den som har utfordret meg mest. Jeg føler at jeg har gått fra å være en ”teoretiker” som holder meg til planlegging og struktur, til å bli en person som utfordrer teoretikeren i meg til å implementere og gjennomføre.

2 kommentarer til «Veien til suksess – lansering av nettbutikk»

  1. Særdeles god struktur! Det er gøy å lese noen av erfaringene dine fra de forskjellige stegene i prosessen. Jeg kjenner meg igjen i å være en teoretiker, men dette er en komforsone man må bryte noen ganger og det er gøy å se at du har gjort det her!

    Innlegget har en god struktur som gjør det lett å lese. Håper du kanskje tar med noen bilder/illustrasjoner i dine neste innlegg! Gleder meg til å lese flere – stå på videre 😀

  2. Meget bra innlegg! Legg gjerne inn noen visuelle elementer i innlegget så blir det enda bedre! Lykke til både med videre studier og jobb!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *